Cíleně získává ostatní (spolužáky, rodiče, veřejnost) pro odpovědné jednání.
» detail cíle
» diskuse
Zkouší různé způsoby, jak ovlivňovat ostatní k odpovědnému chování k přírodě a lidem.
» detail cíle
» diskuse
Všímá si různých způsobů ovlivňování k odpovědnému jednání a pozitivně na ně reaguje.
» detail cíle
» diskuse
Hledá různé možnosti občanského zapojení na místní i globální úrovni, vyhodnocuje jejich potřebnost. Iniciuje a uskutečňuje aktivity umožňující občanské zapojení.
» detail cíle
» diskuse
Hledá různé možnosti občanského zapojení, vyhodnocuje jejich potřebnost a zapojuje se do nich (např. sestavení dopisu či osobní oslovení úřadu, sepsání petice apod.).
» detail cíle
» diskuse
Uvede příklady aktivního občanského zapojení a hodnotí jejich účinnost.
» detail cíle
» diskuse
Trvale vyhodnocuje možnosti šetrného zacházení se zdroji a uplatňuje je v nejrůznějších životních situacích.
» detail cíle
» diskuse
Používá dlouhodobě některé základní postupy šetrného nakládání se zdroji (předcházení vzniku odpadu, úspory vody a energie, odpovědné nakupování apod.). Vysvětlí důvody, proč tato opatření provádí.
» detail cíle
» diskuse
Vybere z běžných každodenních činností ty, při kterých může svým chováním snížit jejich dopad na životní prostředí. Konkrétní opatření uskuteční.
» detail cíle
» diskuse
Ovládá a využívá dovednosti pro šetrný pobyt v přírodě.
» detail cíle
» diskuse
Zkouší v praxi využít dovednosti pro šetrný pobyt v přírodě.
» detail cíle
» diskuse
Rozpoznává, co je potřeba pro šetrný pobyt v přírodě.
» detail cíle
» diskuse
Vědomě posiluje své dovednosti zvládat konkrétní strategie a nástroje směřující k pozitivnímu vlivu na společnost a přírodu.
» detail cíle
» diskuse
Vyhodnocuje silná a slabá místa ve svém jednání vůči společnosti a přírodě. Navrhuje možnosti, jak toto jednání zkvalitnit.
» detail cíle
» diskuse
Posuzuje dopady vlastního chování na přírodu a společnost.
» detail cíle
» diskuse
Posuzuje svá rozhodnutí z hlediska toho, jak přispívají k vytváření spravedlivé a pečující společnosti a k ochraně přírody. Zvažuje své zapojení i v situacích, kdy není jistý pozitivní výsledek řešení problému.
» detail cíle
» diskuse
Oceňuje rozhodnutí, která přispívají k odpovědnému řešení problémů. Uvědomuje si svůj díl zodpovědnosti za stav přírody a společnosti.
» detail cíle
» diskuse
Všímá si, jaká rozhodnutí lidé činí s ohledem na přírodu a společnost.
» detail cíle
» diskuse
Je nositelem společenských norem, které vedou k odpovědnému jednání k přírodě a lidem.
» detail cíle
» diskuse
Rozpozná, jak společenské normy ovlivňují jednání vůči přírodě a lidem. Uvědomuje si vliv norem na vlastní jednání.
» detail cíle
» diskuse
Ví o existenci společenských norem.
» detail cíle
» diskuse
Cíleně odhaluje zjevné i hlubší motivy v jednání u sebe i ostatních.
Porozumění těmto motivům využívá k podpoře odpovědného jednání k přírodě a lidem.
» detail cíle
» diskuse
Rozpozná zjevné i hlubší motivy odpovědného i neodpovědného jednání u sebe i ostatních.
» detail cíle
» diskuse
Pojmenuje konkrétní motivy jednání lidí v určitých situacích.
» detail cíle
» diskuse
Věří, že může účinně a odpovědně ovlivňovat dění kolem sebe a přispět k řešení problémů.
» detail cíle
» diskuse
Oceňuje snahy lidí pozitivně ovlivnit svoje okolí. Vyhodnocuje, jak se může on sám co nejúčinněji zapojit.
» detail cíle
» diskuse
Všímá si, jak lidé ovlivňují dění kolem sebe a zvažuje možnosti vlastního zapojení.
» detail cíle
» diskuse
Shrnuje a hodnotí výsledky akce a diskutuje o zamýšlených a nezamýšlených dopadech činností na řešení problému, na životní prostředí a na lidi. Aktivně získává zpětnou vazbu na provedenou akci od různých lidí, shrnuje a vyhodnocuje ji. Ze své zkušenosti vyvozuje, co se tím naučil, co by se příště mělo udělat stejně a co jinak. Zvažuje, jak na akci navázat.
» detail cíle
» diskuse
Shrnuje výsledky akce a diskutuje o jejích dopadech na řešení problému, na životní prostředí a na lidi. Vnímá a pozoruje, jak různí lidé provedenou akci hodnotí. Ze své zkušenosti navrhuje, co by se příště mělo udělat stejně a co jinak.
» detail cíle
» diskuse
Jednoduše shrne akci a její dopady na řešení problému.
» detail cíle
» diskuse
Řeší problém podle připraveného plánu. Monitoruje postup činností a provádí případné úpravy plánu v závislosti na vývoji situace. O své činnosti informuje okolí, usiluje o pochopení smyslu akce ostatními a o navázání spolupráce s různými osobami, kterých se problém týká.
» detail cíle
» diskuse
Řeší problém podle připraveného plánu. Sleduje, co a jak se mu daří a kde je třeba plán podle vývoje situace upravit. O své činnosti informuje okolí.
» detail cíle
» diskuse
Provádí akci podle připraveného postupu. Sleduje, co a jak se mu daří, a postup upravuje dle potřeby.
» detail cíle
» diskuse
Vytvoří plán, jak přispět k řešení určitého problému. Stanoví cíle akce, postupné kroky, metody práce, způsoby vyhodnocování úspěšnosti, plán komunikace a hledání podpory, případně rozdělení rolí a úkolů v týmu. Po vytvoření plánu zhodnotí rizika a rozhodne, zda se pustit do realizace akce, nebo je třeba plán upravit, odložit či opustit.
» detail cíle
» diskuse
Vytvoří plán, jak přispět k řešení určitého problému. Stanoví cíle akce, postupné kroky, způsoby vyhodnocování úspěšnosti, případně rozdělení rolí a úkolů v týmu.
» detail cíle
» diskuse
Podílí se na stanovení postupu kroků směřujících k řešení určitého problému.
» detail cíle
» diskuse
Mapuje problémy ve svém okolí a posuzuje jejich závažnost a existující návrhy řešení. Vybírá si problém, který ho zajímá a dotýká se ho. Svůj výběr zdůvodní. Rozhoduje se, zda pro jeho řešení něco podnikne.
» detail cíle
» diskuse
Mapuje problémy ve svém okolí. Vybírá si problém, který ho zajímá a dotýká se ho. Svůj výběr zdůvodní. Rozhoduje se, zda pro jeho řešení něco podnikne.
» detail cíle
» diskuse
Z více možností si vybírá problém, který ho zajímá. Rozhoduje se, zda pro jeho řešení něco podnikne.
» detail cíle
» diskuse
Vyhodnocuje jednotlivé návrhy na řešení problému v závislosti na pravděpodobných dopadech těchto návrhů na společnost a životní prostředí. Posuzuje pravděpodobnou účinnost, proveditelnost, přijatelnost a systémovost navržených řešení. Vybírá vhodná řešení.
» detail cíle
» diskuse
Porovná různé návrhy na řešení problému a jejich možné dopady na lidi a životní prostředí. Posuzuje, nakolik jsou jednotlivé návrhy řešení problému skutečně účinné a nakolik jsou přijatelné pro různé zapojené strany. Vybírá vhodná řešení.
» detail cíle
» diskuse
Porovná různé návrhy na řešení problému a seznámí se s jejich dopady na lidi a životní prostředí.
» detail cíle
» diskuse
Před rozpracováním svého návrhu řešení zvažuje různé nápady a záměrně vyhledává i neotřelá řešení. Zdůvodní, jak a čím navržené řešení problému předchází možným dopadům problému na lidi a životní prostředí a proč je přijatelné pro různé strany zapojené do problému.
» detail cíle
» diskuse
Na základě zkoumání problému navrhuje řešení, které pomáhá přírodě a lidem a může být široce přijatelné. Zdůvodní, v čem je návrh řešení přínosný pro lidi a pro přírodu.
» detail cíle
» diskuse
Na základě zkoumání problému navrhuje řešení, které pomáhá přírodě a lidem.
» detail cíle
» diskuse
Vyjádří svůj vlastní názor na zkoumaný problém na základě své zkušenosti. Zdůvodní ho s využitím informací, které o problému zjistil a nabídne argumenty, kterými svůj názor obhájí a podloží.
» detail cíle
» diskuse
Vyjádří svůj vlastní názor na zkoumaný problém na základě své zkušenosti. Zdůvodní ho s využitím informací, které o problému zjistil.
» detail cíle
» diskuse
Vyjádří svůj vlastní názor na zkoumaný problém.
» detail cíle
» diskuse
Navrhuje vlastní průzkum podle zásad společenskovědního výzkumu, zabývá se tím, jak získat důležité informace o problému od zapojených osob. Navržený průzkum provádí. Zpracovává a interpretuje výsledky.
» detail cíle
» diskuse
Provádí vlastní průzkum (např. dotazníky nebo rozhovory s klíčovými osobami zapojenými do problému). Shrnuje výsledky.
» detail cíle
» diskuse
Zjišťuje informace o problému od lidí, kterých se problém bezprostředně dotýká.
» detail cíle
» diskuse