V oblasti „PŘIPRAVENOST JEDNAT” rozvíjíme postoje a dovednosti spojené s připraveností žáka na aktivity vedoucí ke zvyšování kvality života a životního prostředí. Oblast se přímo vztahuje k odpovědnému jednání k přírodě a lidem, to však neznamená, že stačí rozvíjet právě ji. V kontinuu navazuje na vhodné strategie, tedy rozvinuté dovednosti spojené se zpracováním informací a ešením problémů a také na znalosti, tedy schopnost porozumění světu a jeho fungování v souvislostech. Rozvoj v této oblasti je pomyslnou třešinkou na dortu odpovědného jednání. Zmíněné znalosti a dovednosti zde posunujeme na vyšší stupeň, k aktivnímu občanství v rámci pravidel demokratické společnosti. Žák umí efektivně využívat svoje práva a zvyšuje tak možnosti ovlivnit jednání sebe i druhých, a to i nepřímo, např. sepsáním dopisu odpovědnému úředníkovi, vytvořením petice apod. Může tak řešit a ovlivnit více věcí a problémů než jako odpovědně se chovající jednotlivec. K metodám občanské neposlušnosti oblast žáky nevybízí.
Oblast je rozdělena do dvou složek. Složka „Odpovědnost a osobní postoje“ představuje práci s postoji spojenými s připraveností žáka na akci, s rozvíjením jeho motivů, povědomím o společenských normách a odpovědném rozhodování. Složka „Akční dovednosti“ pak rozvíjí specifické schopnosti potřebné pro sebereflexi vlastního jednání, šetrný pobyt v přírodě, šetrné zacházení se zdroji a občanské zapojení, včetně ovlivňování ostatních jedinců.
Cíle z této oblasti rozvíjíme nejlépe při řešení reálných, sociálních či environmentálních problémů. Vhodnou formou je proto projektová výuka založená na společném řešení konkrétních problémů, které se žáků přímo dotýkají a je možné přispět k jejich vyřešení. Úspěch, byť třeba jen částečný, je zejména na začátku velmi důležitý. Posilujeme tak žákovo přesvědčení, že může pomocí konkrétních aktivit zvyšovat kvalitu života či životního prostředí. K rozvoji Připravenosti jednat je také vhodné zapojovat do výuky participativní metody či různé diskuzní techniky a vést žáky k sebereflexi vlastního jednání směrem k odpovědnosti.
ŽÁK ROZKRÝVÁ OSOBNÍ POSTOJE VEDOUCÍ K ODPOVĚDNÉMU JEDNÁNÍ |
||
|
Počáteční úroveň |
Pokročilá úroveň |
PŘESVĚDČENÍ O VLASTNÍM VLIVU |
Všímá si, jak lidé ovlivňují dění kolem sebe a zvažuje možnosti vlastního zapojení. |
Oceňuje snahy lidí pozitivně ovlivnit svoje okolí. Vyhodnocuje, jak se může on sám co nejúčinněji zapojit. |
MOTIVY JEDNÁNÍ |
Pojmenuje konkrétní motivy jednání lidí v určitých situacích. |
Rozpozná zjevné i hlubší motivy odpovědného i neodpovědného jednání u sebe i ostatních. |
SPOLEČENSKÉ NORMY |
Ví o existenci společenských norem. |
Rozpozná, jak společenské normy ovlivňují jednání vůči přírodě a lidem. Uvědomuje si vliv norem na vlastní jednání. |
ODPOVĚDNÉ ROZHODOVÁNÍ |
Všímá si, jaká rozhodnutí lidé činí s ohledem na přírodu a společnost. |
Oceňuje rozhodnutí, která přispívají k odpovědnému řešení problémů. Uvědomuje si svůj díl zodpovědnosti za stav přírody a společnosti. |
SEBEREFLEXE VLASTNÍHO JEDNÁNÍ |
Posuzuje dopady vlastního chování na přírodu a společnost. |
Vyhodnocuje silná a slabá místa ve svém jednání vůči společnosti a přírodě. Navrhuje možnosti, jak toto jednání zkvalitnit. |
ŽÁK AKTIVNĚ A PROMYŠLENĚ JEDNÁ |
||
|
Počáteční úroveň |
Pokročilá úroveň |
ŠETRNÝ POBYT V PŘÍRODĚ |
Rozpoznává, co je potřeba pro šetrný pobyt v přírodě. |
Zkouší v praxi využít dovednosti pro šetrný pobyt v přírodě. |
ŠETRNÉ ZACHÁZENÍ SE ZDROJI |
Vybere z běžných každodenních činností ty, při kterých může svým chováním snížit jejich dopad na životní prostředí. Konkrétní opatření uskuteční. |
Používá dlouhodobě některé základní postupy šetrného nakládání se zdroji (předcházení vzniku odpadu, úspory vody a energie, odpovědné nakupování apod.). Vysvětlí důvody, proč tato opatření provádí. |
OBČANSKÉ ZAPOJENÍ |
Všímá si různých způsobů odpovědného jednání. Uvede příklady aktivního občanského zapojení a hodnotí jejich využitelnost. |
Zjišťuje různé možnosti občanského zapojení, vyhodnocuje jejich potřebnost a zapojuje se do nich (např. sestavení dopisu či osobní oslovení úřadu, sepsání petice apod.). Zkouší různé způsoby, jak ovlivňovat ostatní k odpovědnému chování k přírodě a lidem. |